سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، نرمش و ملایمت در همه چیز را دوست دارد. [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
آرشیو اخبار مهرماه 1386 - نخستین وبلاگ اخبار استان سیستان و بلوچستان
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
اوقات شرعی

  • بازدید امروز: 0
  • بازدید دیروز: 6
  • مجموع بازدیدها: 162459
    » درباره من
    آرشیو اخبار مهرماه 1386 - نخستین وبلاگ اخبار استان سیستان و بلوچستان
    سیستان و بلوچستان

    » پیوندهای روزانه
    پرتال استان سیستان و بلوچستان [101]
    خبر گزاری ایرنا [47]
    خبرگزاری فارس [38]
    خبر گزاری مهر [50]
    خبر گزاری ایسنا [56]
    ساخت و سازهای استان [95]
    اخبار استان [187]
    [آرشیو(7)]


    » آرشیو مطالب
    آرشیو اخبار شهریور 1386
    آرشیو اخبار مهرماه 1386
    بهار 1387
    زمستان 1386
    پاییز 1386

    » لوگوی وبلاگ


    » وضعیت من در یاهو
    یــــاهـو
    » طراح قالب
    »» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان:در دانشگاه ۵ پایگاه ب
    خبرگزاری دانشجویان ایران - سیستان و بلوچستان

    سرویس دانشگاهها
    دیدار سردار فرماندهی منطقه مقاومت بسیج سپاه استان ٬ معاونین و مسئول بسیج اساتید استان با هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان دراتاق کنفرانس این واحد دانشگاهی انجام شد .
    به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) -منطقه سیستان و بلوچستان ،رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان ضمن عرض خیر مقدم، و اعلام آمادگی و همکاری همه جانبه دانشگاه با بسیج ٬ گفت :دراین دانشگاه پنج پایگاه بسیج دانشجویی مجهز به همه امکانات و دو پایگاه کارمندی برادران و خواهران فعال است و دانشگاه ما از رئیس تا همه معاونین و روسای دانشکده ها همه بسیجی و رزمنده و 60 درصد مدیران گروههای آموزشی نیز بسیجی هستند و تعامل بسیار خوب و سازنده ای میان معاونین و دانشکده ها با مسئول بسیج اساتید دانشگاه برقرار بوده و در راستای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به خدمت مشغولند .
    دراین دیدار معاونت فرماندهی درسه محور دفاع ٬ مقاومت ، پیروزی و نقش بسیج ٬ به ایراد سخن پرداخت و یادآور شد٬ بسیج دانشگاه در قالب اساتید و دانشجویان و یا دیگر ارگانها روی ایمان و اعتقاد و اطلاعات از ولایت فقیه رهسپار میادین جنگ شدند و الا از جایگاه شغلی وظیفه ای نداشتند و آمار شهداء و مجروحین نیز شاهد بر این ادعاست که بسیج نقش بیشتری در دفاع مقدس ایفا کرده است .
    سپس فرماندهی منطقه مقاومت بسیج استان ضمن تائید حضور دانشگاهیان در دوران دفاع مقدس به نقش امروز دانشگاهیان در تولید علم و جنبش نرم افزاری اشاره داشتند و سربلندی ایران اسلامی ر ادرعرصه های جهانی درتولید سلولهای بنیادی و انرژی هسته ای و درمان ضایعات نخاعی که دست آورد دانشمندان خود ماست بدون اتکای به خارج مایه مباهات دانستند و امیدواری کردند که با انس و الفت بیشتر در میان ملت و ملت های اسلامی ،بار دیگر گذشته افتخار آمیز اسلام در همه زمینه ها محقق شود.



    نوشته های دیگران ()
    نویسنده متن فوق: » سیستان و بلوچستان ( شنبه 86/7/14 :: ساعت 9:24 صبح )
    »» در راستای طرح سهمیه بندی بنزین:پارچه نوشته 10 متری تشکر و قدردان
    خبرگزاری دانشجویان ایران - سیستان و بلوچستان

    پارچه نوشته 10 متری تشکر و قدردانی مردم و معتمدین سرباز از رئیس جمهورسرویس سیاسی
    به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) -منطقه سیستان و بلوچستان مردم و معتمدین شهرستان سرباز و راسک در اقدامی بی نظیر یک پارچه نوشته 10 متری به امضاء صدها نفر از مردم و معتمدین ٬از اقدام دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور جهت سهمیه بندی بنزین که سبب ساماندهی بنزین، کنترل قاچاق بنزین، کاهش نا امنی در مرزها و حذف اشتغال بی رویه و کاذب جوانان و تاثیرات سوء ناشی از قاچاق سوخت شده٬ تشکر و قدردانی کردند.
    دربخش دیگری از این دست نوشته ٬ مردم و معتمدین خواستار سهمیه بندی شدن هر چه سریعتر گازوئیل و پیاده نمودن سامانه کنترل آن شده اند و از آن به عنوان ضربه نهایی که بر پیکر قاچاق خواهد بود یاد کرده و اعلام نموده اند که هر گونه اعتراض در رابطه با این برنامه ریزی آکنده از تدبیر صدای قاچاقچیان است و فدای مردم سرباز و راسک ندای تشکر و قدردانی است.


    نوشته های دیگران ()
    نویسنده متن فوق: » سیستان و بلوچستان ( شنبه 86/7/14 :: ساعت 9:21 صبح )
    »» سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان خواستار اهدا خون توسط مردم ش

    رییس سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان خواستار نوعدوستی و همیاری مردم استان در زمینه اهدا خون شد.

    دکتر "اسماعیل صانعی مقدم" روز پنجشنبه به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: اکنون بیماران خاص استان و به خصوص بیماران تالاسمی بیش از پیش نیازمند خون اهدایی مردم نوع دوست استان هستند.

    وی بیان کرد: یک هزار و ‪ ۶۵۰‬بیمار تالاسمی در کنار بیماران هموفیلی و کلیوی چشم انتظار یاری مردم برای اهدا خون هستند.

    رییس انتقال خون سیستان و بلوچستان ادامه داد: گروه‌های ثابت و سیار این اداره در شبهای قدر در مصلی قدس زاهدان و نیز دانشگاه سیستان و بلوچستان برای جمع‌آوری خونهای اهدایی مردم مستقر شده‌اند.

    صانعی ادامه داد: اکثر بیماران تالاسمی نیاز به دو واحد خون دارند.

    به گزارش ایرنا، سیستان و بلوچستان از حیث اهدا خون در جایگاه آخر استانهای کشور قرار دارد



    نوشته های دیگران ()
    نویسنده متن فوق: » سیستان و بلوچستان ( شنبه 86/7/14 :: ساعت 9:18 صبح )
    »» راهپیمایان زاهدان: روزقدس رساندن ندای مظلومیت فلسطین به‌گوش جهان

    مردم زاهدان با حضور گسترده خود در راهپیمایی روز قدس ضمن بیعت دوباره با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) روز قدس را روز ندای مظلومیت ملت فلسطین دانستند.

    برخی از آنان در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا اعلام داشتند: روز قدس فرصت مغتنمی برای حضور همه جانبه مسلمانان جهان در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و اعلام انزجار از رژیم اشغالگر قدس است.

    آنان افزودند: باتمام وجود از آرمانهای امام خمینی(ره) و ارزش‌های معنوی آن که در راستای عدالت، وحدت و خود محوری است تا ابد دفاع خواهند کرد.

    همچنین آنان با تاکید بر حضور و مشارکت مردم در صحنه‌های مختلف دفاع از ملت فلسطین بر ضرورت حفظ حق و قوق از دست رفته مردم این کشور تاکید کردند.

    یک دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان در این خصوص می‌گوید: اطلاع رسانی روز قدس نباید به راهپیمایی محدود شود بلکه باید ماهیت مقاومت مردم فلسطین و ددمنشی رژیم اسراییل را روشن ساخت.

    "حسین رخشانی" افزود: انقلاب اسلامی مردم ایران همواره در راه دفاع از حقوق از دست رفته این کشور فعالیت‌های چشمگیری انجام داده اما این امر نباید تنها مختص ایران باشد.

    او ادامه داد: ره‌آورد انسجام اسلامی و وحدت مسلمانان، آزادی قدس شریف از تسلط صهیونیستهای اشغالگر فلسطین است.

    وی تاکید کرد: مردم ایران باید همواره با حضور گسترده در صحنه‌های حساس روز جهانی قدس از جمله راهپیمایی، دولت را در راه رسیدن به سیاست‌های بشردوستانه خود یاری کنند.

    شهروند دیگری گفت: دنیای امروز مبتنی بر آزادی رای برای آحاد بشریت به عنوان یکی از محور اصلی مردمسالاری است بنابراین مدعیان حقوق بشر و آزادی باید شرایطی را در فلسطین و سرزمینهای اشغالی فراهم آورند که مردم آزادانه در انتخاباتی سرنوشت خود را تعیین کنند.

    "ایوب کرد" بیان کرد: متاسفانه آمریکا و غرب در مورد قضیه فلسطین مواضعی دوگانه و تفرقه‌افکنانه اتخاذ می‌کنند و با وجود انتخابات قانونی با حضور ناظران خارجی دولت مردمی اسماعیل هنیه را که با رای مردم انتخاب شد، به رسمیت نمی‌شناسند.

    او تاکید کرد: این دولت چون برآمده از رای مردم فلسطین و مخالف سیاستهای نژادپرستانه صهیونیستها است ، با کارشکنی و تحریمهای گسترده استکبار رو به شده است.

    "غلامعلی زرگر" یکی دیگر از راهپیمایان زاهدانی اظهار داشت: هر روز که می‌گذرد وحشی‌گری اشغالگران بر همگان آشکارتر می‌شود چنانکه امروز نیز خبرهای خوبی در ارتباط با اوضاع فلسطین شنیده نمی‌شود.

    وی گفت: ماهیت نظام مبتنی بر استعمار و استکبار کشتار و قتل است به همین سبب قتل عام ملت عراق توسط آمریکا و کشتار مردم فلسطین بدست صهیونیستها همسان و شبیه با هم انجام می‌شود.

    یکی از برنامه‌سازان صدا و سیمای زاهدان گفت: ابعاد معنوی روز جهانی قدس آنقدر وسیع است که در قالب هیچ جمله‌ای نمی‌توان آن را بیان کرد.

    "محمد جهانتاب" افزود: مردم فلسطین با تکیه بر غیرت و پایداری و رهنمودهای عالی دین مبین اسلام در مقابل ظلم و استبداد صهیونیست ها در طول این مدت بخوبی ایستادگی کرده‌اند.

    استاندار سیستان و بلوچستان نیز بیان کرد: حضور در راهپیمایی روز جهانی قدس نشانه حمایت از مردم ستمدیده فلسطین است.

    "حبیب‌الله دهمرده" روز جهانی قدس را روز حمایت از مردم مظلوم و محروم فلسطین و مبارزه با زیاده خواهی‌های رژیم صهیونیستی دانست و خاطرنشان کرد:
    برنامه‌ریزی برای مشارکت گسترده مردم در این رویداد بزرگ توسط مسوولان ضروری است.

    او افزود: مردم سیستان و بلوچستان برای ایجاد وحدت و حل موضوع فلسطین همواره یکدل و یکپارچه در راهپیمایی روز قدس حضور گسترده‌ای داشته‌اند.

    وی یادآور شد: برخی کشورها برای شرکت گسترده ایرانیان در راهپیمایی روز جهانی قدس شیطنت‌هایی کرده‌اند، اما باز هم این کار مقدس با هوشیاری ایرانیان خنثی شد.

    دهمرده گفت: مردم فلسطین بیش از هر زمان دیگر نیاز به حمایت دارند چون بیش از گذشته زیر فشار سیاسی استکبار جهانی قرار گرفتند.

    وی افزود: ایستادگی فلسطینیان و ارایه کمک‌های کشورهای اسلامی و عربی به این ملت موجب آزادی قدس از اشغال صهیونیست‌ها می‌شود



    نوشته های دیگران ()
    نویسنده متن فوق: » سیستان و بلوچستان ( جمعه 86/7/13 :: ساعت 8:32 عصر )
    »» راهپیمایی روز جهانی قدس با شکوه خاصی در زاهدان برگزار شد

    همزمان با سراسر کشور مردم زاهدان با شکوه خاص و حضور گسترده خود آیین راهپیمایی روز جهانی قدس را در این شهر برگزار کردند.

    مسوولان، دانش‌آموزان و دانشجویان به همراه اقشار مختلف مردم اعم از شیعه و سنی در این آیین با حمل پارچه نوشته و سر دادن شعار نفرت و انزجار خود را از رژیم جنایتکار صهیونیستی اعلام کردند.

    در این آیین، راهپیمایان با سردادن شعارهای "مرگ بر اسراییل"، "روز جهانی قدس، یوم الله است یوم الله است، بنیانگذار این روز، روح الله است روح الله است" و "امروز روز قدس است، روز خروش و فریاد، علیه ظلم و بیداد" حمایت قاطع خود را از آرمان‌های والای ملت ستمدیده فلسطین نشان دادند.

    در این راهپیمایی نهادهای نظامی، امنیتی و دستگاه‌های اجرایی با صدور بیانیه‌های جداگانه از حقوق و آرمانهای مردم فلسطین دفاع کردند.

    راهپیمایان روزه‌دار زاهدانی پس از طی مسافت میدان آزادی تا مصلی قدس زاهدان در صفوف به هم پیوسته در آیین نماز جمعه حاضر شدند



    نوشته های دیگران ()
    نویسنده متن فوق: » سیستان و بلوچستان ( جمعه 86/7/13 :: ساعت 8:25 عصر )
    »» مردم و مسئولان شهرستان خاش در سیستان و بلوچستان سخنان دکتر محمود
    خبرگزاری دانشجویان ایران - سیستان و بلوچستان

    سرویس سیاسی
    مردم و مسئولان شهرستان خاش در سیستان و بلوچستان سخنان دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران را بیان مواضع و پیام ملت ایران به جهانیان عنوان کردند .
    آنان با انتشار بیانیه های جداگانه ای تصریح کرده اند : سفر رئیس جمهور به نیویورک فرصت ترسیم چهره حقیقی و برجستگی های شخصیت واقعی ملت ایران را فراهم کرد .
    به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) -منطقه سیستان و بلوچستان ،دراین بیانیه ها آمده است : این بار فریاد رئیس جمهور ایران بر سر آمریکا بسیار بلند بود فریادی که برخاسته از اعماق قلب ملت های تحت سلطه و ستم آمریکا بود .
    صادرکنندگان بیانیه بیان داشته اند : حضور پرقدرت و شجاعانه رئیس جمهور ایران ، آنچنان لرزه بر اندام دشمن درجه یک اسلام و ملل آزاده جهان انداخت که در هم پیچیده شدن رفتار پوشالی آمریکا را می توان درآینده بسیار نزدیک پیش بینی کرد و پیروزی اسلام عزیز بر کفر جهانی را به نظاره نشست .




    نوشته های دیگران ()
    نویسنده متن فوق: » سیستان و بلوچستان ( پنج شنبه 86/7/12 :: ساعت 10:3 عصر )
    »» تشییع جنازه روحانی شهید مهدی توکلی در شهرستان خاش انجام شد
    خبرگزاری دانشجویان ایران - سیستان و بلوچستان

    تشییع جنازه  روحانی شهید مهدی توکلی در شهرستان خاش انجام شد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)-منطقه سیستان و بلوچستان ٬ تشییع جنازه روحانی شهید مهدی توکلی از مقابل بیمارستان 22 بهمن خاش به طرف حسینیه صاحب الزمان (عج) با حضور فرماندار و اعضای شورای تأمین ،فرماندهان نظامی و انتظامی ،روحانیون تشیع و تسنن و امامان جمعه اهل تشیع وتسنن انجام شد.
    حجت الاسلام مهدی توکلی مدت دو سال در روستای افتخارآباد به عنوان روحانی مستقر مشغول تبلیغ دین مبین اسلام بود.
    حجت الاسلام توکلی، مصادف با شب 21 رمضان در ساعت 10 شب در پای منبر مسجد امام حسن مجتبی (ع) روستای افتخار آباد به مقام شهادت نائل گردید.
    دراین مراسم باشکوه عزادران سیاه پوش مولای متقیان علی (ع) باشعارهای کوبنده مرگ برمنافق ومرگ بر آمریکا وحسین ،حسین شعار ماست –شهادت افتخار ماست ،انزجار خود راازمنافقین واسرائیل غاصب اعلام داشتندوپیکر شهید را به زادگاه ابدیت تشییع کردند. هاشمی پورگفت: در این مراسم همچنین امامان جمعه اهل تشیع وتسنن ،ضمن ایراد سخنرانی انزجار خود را از آمریکا واسرائیل اعلام واین فاجعه دلخراش را محکوم کردند. حجت الاسلام قربانپور نیز در این مراسم طی سخنانی از زحمات این شهید بزرگوار تقدیر وتشکر نمود وبرای خانواده آن شهید صبرجمیل مسئلت کردوگفت: ماراه ایشان رادر تبلیغ دین اسلام ادامه خواهیم داد وبه زودی فرد دیگری را به جای این شهد جایگزین خواهیم کردتا چراغ مسجدخاموش نماند


    نوشته های دیگران ()
    نویسنده متن فوق: » سیستان و بلوچستان ( پنج شنبه 86/7/12 :: ساعت 9:57 عصر )
    »» نماینده ولی فقیه و استاندار در اطلاعیه ای مردم را به شرکت هرچه ب

    بسم الله الرحمن و الرحیم

     

    تنها الله اکبر و لا اله الا  الله است که میتواند قدس را نجات بخشد

    امام خمینی (ره)

     

     

     

    مردم مسلمان ، فهیم ایثارگرو همیشه در صحنه استان سیستان و بلوچستان :

    شاهدیم که استکبار جهانی و دررأس آن آمریکای جنایتکار با پرچم سردمداری و خود کامگی همواره حمایت همه جانبه خود را با ترفندهای متفاوت و به قیمت شکستن حرمت انسانیت و آزادگی اوجی تازه بخشیده است و امروزکه بارزترین روز مصداق تحقق فرمایش گرانقدر پیامبر اکرم (ص) است که :( هر کس صبح کند و از اهتمام به امور مسلمین غفلت ورزد مسلمان نیست ) و امروزه که اسرائیل متجاوز با پشتیبانی آمریکا و ایادی استکباری و صهیونیستی ، قلسطین وقدس عزیز را از زمین و هوا و دریا مورد تهاجم وحشیانه قرار داده است تا غده چرکین و سرطانی صهیونیزم را در منطقه حفظ کند و امروز که شمارش معکوس زوال و سقوط اسرائیل غاصب آغاز گردیده است . بر ماست که به تأسی از فرمایشات بنیانگذار انقلاب اسلامی ( ره )

    با حضور گسترده و آگاهانه شما مردم بزرگوار و بیدار استان سیستان و بلوچستان حمایت بی دریغ معنوی و مادی خویش را از ملت مسلمان فلسطین به جهانیان اعلام کنیم .

    قطعاً شرکت پرشور کلیه اقشار و طبقات مردم مرزدار و غیوراستان سیستان و بلوچستان موجب یأس و تزلزل پایه های حکومت ایادی استکبار جهانی و رژیم اشغالگر اسرائیل بوده و سند افتخار دیگری بر پرونده درخشان مردم مسلمان و آزادیخواه استان خواهد بود .

    انشاء ا...

     

     

     

     

    عباسعلی سلیمانی

     

    نماینده ولی فقیه دراستان وامام جمعه زاهدان

     

    حبیب ا... دهمرده

    استاندار سیستان و بلوچستان



    نوشته های دیگران ()
    نویسنده متن فوق: » سیستان و بلوچستان ( پنج شنبه 86/7/12 :: ساعت 4:11 عصر )
    »» اثر باستانی کوه خواجه سیستان نگینی درخشان در تاریکی کویر

    به بهانه هفته گردشگری هم که شده نوشتاری هرچند کوتاه از میراث فرهنگی، تاریخی و لزوم پاسداری از ارزشهای فرهنگی تمدن شکوهمند ایران بسیار ضروری است.

    سرزمین سیستان با تاریخ چندین هزار ساله خود به عنوان نگینی درخشان در تاریکی کویر مطرح است اما چرخ آثار باستانی و توسعه گردشگری این منطقه به علتهای مختلف لنگ می‌زند.

    فراوانی آثار باستانی و تاریخی سیستان به اندازه‌ای است که بسیاری از دانشمندان و کارشناسان ایرانی و خارجی از آن به عنوان "سرزمین آفتاب" یاد کرده و سیستان را بهشت باستانشناسان معرفی کرده‌اند.

    اکنون سوال این است که آیا سیستان با سابقه‌ای درخشان در تاریخ و تمدن ایران توانسته تاکنون از توانمندی خود برای رونق اقتصادی و توسعه گردشگری استفاده کند یا اینکه تنها از این همه توانمندی و قابلیت تاریخی نگهداری شده است.

    "کوه خواجه" و بسیاری از مجموعه‌های تاریخی آن از جمله کاخ و معبد کوه خواجه(قلعه رستم، قلعه کافران، قلعه سام)، قلعه کوک کهزاد، قلعه چهل دختر، قلعه سرسنگ، زیارتگاه خواجه غلتان، ساختمان پیرگندم بریان و خانه شیطان، ساختمانهای آرامگاهی قدیمی و قبور دوران اسلامی از جمله آثار تاریخی و کهن سیستان است.

    کوه خواجه با توجه به قدمت تاریخی آن جایگاه ویژه‌ای در میان آثار باستانی ایران دارد اما اینکه این اثر تاریخی چقدر در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سیستان نقش داشته و چقدر توانسته‌ایم از این بنای کهن برای معرفی ارزشهای معنوی و فرهنگی خود به جهانیان بهره‌گیری کنیم جای سووال دارد.

    در دل دریاچه هامون کوه صخره‌ای و منفرد از جنس بازالت سیاهرنگ وجود دارد بطوری که "هرتسفلد" محقق و باستانشناس آلمانی آن را به میزی بزرگ که در دشت وسیعی نهاده شده، تشبیه کرده است.

    این کوه در فاصله ‪ ۳۰‬کیلومتری جنوب غربی شهر زابل واقع شده است.

    کوه خواجه در دوره میترایی و در دوره‌های زردتشتی به سبب وجود آتشکده، مرکزی عبادی بوده و در دوره‌های بعدی نیز همچنان احترام خود را حفظ کرده است.

    این کوه نزد سه دین زرتشت، مسیحیت و اسلام مقدس است و به همین علت در میان ایرانیان باستان از جایگاه و ارزش والایی برخوردار بوده است.

    سازندگان دژکوه هرگز در صدد برداشت سنگ و استفاده از مصالح این کوه در ساخت و سازهای خود نبوده و بیشتر از خشت استفاده کرده‌اند.

    به عقیده بسیاری از کارشناسان کوه خواجه یک هنر یونانی، بودایی بوده که معماری بودایی آسیای مرکزی و شرق دور را در یکدیگر درآمیخته است.

    شش لایه متوالی سکونت و استقرار از عصر هخامنشی تا دوره اسلامی در کوه خواجه نشانگر تمدن بسیار غنی این منطقه است.

    در وسط کوه خواجه قلعه‌ای مشتمل بر یک قصر و یک معبد که آن را بنای سلطنتی می‌دانند، در گرداگرد یک حیاط وسیع بنا شده است.

    در ضلع غربی و شرقی حیاط، ایوانهای سقفدار وسیع و در ضلع شمالی حیاط دیگری واقع شده که مشتمل بر یک دهلیز و گالری وسیع با پلکانی که به صفحه فوقانی منتهی میشود و معبد، در آن قرار دارد متصل می‌شود.

    پشت پلکان شمالی، دالان درازی وجود دارد که نقاشی‌های دیواری زیادی در آن دیده می‌شود که شکوه خاصی به آن بخشیده است.

    نقوش به دست آمده از کوه خواجه شامل تصاویر دو سوار که یکی "اروس" با بال و سوار بر اسب و دیگری که قرینه اولی است، بر پلنگی سوار است.

    همچنین علاوه بر این نگاره‌ها، تصویر افرادی در حالت‌های مختلف از جمله نواختن آلات موسیقی، رقص، بندبازی و ... وجود دارد.

    علاوه بر اینها در کوه خواجه نقوش برجسته گلی نیز به دست آمده که از آن جمله به نقش برجسته دو مرد که حلقه دایره‌ای شکل روبان داری را بطور مشترک به دست گرفته‌اند، اشاره کرد.

    این مجموعه هرچند تداوم پاره‌ایی از عناصر معماری دوره هخامنشی به ویژه تخت جمشید را با خود به همراه دارد اما شیوه‌های خاص بکار گرفته در آن منحصربفرد است بطوری که معماران محلی هرگز نخواسته‌اند از یادمانهای پیشینیان الگوبرداری کنند.

    کوه خواجه در دوره ساسانی کمتر مشابهی در دیگر نقاط کشور داشته و تنها آتشکده تخت سلیمان از برخی جهات با دوره ساسانی کوه خواجه به ویژه آتشکده آن قابل مقایسه است.

    دیرینه‌شناسان همچنین حیاط مرکزی و فضاهای جنبی (قلعه سام) کوه خواجه را با کاخ فیروزآباد فارس که ابعاد مشابهی دارند و نیز کاخ قصرشیرین در اواخر دوره ساسانی همانند دانسته‌اند.

    به گزارش ایرنا، نبود فضای اقامتی و رفاهی در حاشیه کوه خواجه برای اسکان گردشگران این منطقه و فقدان مراکز پذیرایی و تجارتی و نبود امکانات اولیه بهداشتی در کنار این اثر تاریخی باعث مهجور ماندن و ناشناخته شدن کوه خواجه شده است.

    وجود تاریکی مطلق در محیط اطراف کوه خواجه در شب و نبود اطمینان از امنیت شبانه برای عبور و مرور در اطراف این اثر از جمله دیگر مهمترین مشکلات پیش روی مشتاقان گردشگران است.

    سه اثر تاریخی سیستان شامل شهر سوخته، کوه‌خواجه و مجموعه تاریخی بمپور برای ثبت در فهرست آثار تاریخی به یونسکو پیشنهاد شده‌اند.

    آثار تاریخی سیستان و بلوچستان شامل ‪ ۹۲۰‬تپه و محوطه تاریخی، ‪ ۶۵۰‬بنا و تعدادی غار و درخت طبیعی است



    نوشته های دیگران ()
    نویسنده متن فوق: » سیستان و بلوچستان ( پنج شنبه 86/7/12 :: ساعت 2:5 عصر )
    »» شش هزار چابهاری در تعاونی‌های مسکن مهر ثبت نام کردند

    فرماندار چابهار گفت: شش هزار متقاضی مسکن از اقشارآسیب پذیر در ‪ ۱۸‬محل تعیین شده از سوی ستاد مسکن این شهرستان در تعاونی‌های مسکن مهر ثبت نام کردند.

    سیدعلی باطنی روز دوشنبه در گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: به منظور تامین مسکن مردم امسال دو هزار واحد مسکونی در این طرح ساخته خواهد شد.

    وی با اشاره به اینکه با همکاری دستگاههای ذیربط کار ثبت نام به پایان رسیده گفت: از سوی کمیته ده‌گانه متشکل از نمایندگان ائمه‌جمعه، نماینده دفتر ولی‌فقیه در امور اهل سنت، مسکن و شهرسازی، شهرداری، شورای‌اسلامی شهر و معاون امور عمرانی فرمانداری چابهار افراد حایز شرایط برابر آیین نامه ارسالی تعیین خواهند شد.

    وی افزود: آماده‌سازی اراضی ساخت مسکن در این طرح در حال انجام است.

    او گفت: هفته آینده با تشکیل مجمع عمومی، اعضای هیات مدیره تعاونی‌های مسکن مهر تعیین خواهند شد.

    وی تاکید کرد: دولت نهم برای کمک در تامین مسکن اقشارآسیب پذیر به ویژه مناطق محروم طرحهای خوبی از جمله واگذاری زمین با شرایط بسیار مناسب برای تعاونی‌های مسکن در نظر گرفته است.

    فرماندار چابهار گفت: یکی از ویژگیهای مهم این طرح در ساخت مسکن برای شهروندان تشکیل تعاونیهای محلی است.

    وی افزود: یکی از مشکلات تامین مسکن در سالهای اخیر واگذاری زمین به تعاونی‌های مسکن بود که در این راستا دولت با واگذاری زمین با اجاره ‪۹۹‬ ساله توانست گام بزرگی در حل مشکلات مسکن بردارد



    نوشته های دیگران ()
    نویسنده متن فوق: » سیستان و بلوچستان ( سه شنبه 86/7/10 :: ساعت 10:46 صبح )
       1   2   3   4   5   >>   >

    »» لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    اولین انفجار طرح توسعه‌ی اسکله‌ی شهید بهشتی با حضور استاندار سیس
    [عناوین آرشیوشده]